مطا لب درج شده نظر **خراسانی ** نمی باشد.

آرشیو خراسانی

۱۳۸۸ دی ۲۸, دوشنبه

نمی‌دانم چطور ممکن است بر اساس سلیقه کسانی که بیمار و کم‌مایه‌اند، برچسب غیر اخلاقی بودن به اشعار من بچسبانند.

...
از جمله مواردی که به اعتقاد مسئولان ممیزی در ارشاد، دلیل غیراخلاقی بودن اشعار سه
یل محمودی در کتاب «از شلوغی پیاده روها» به شمار می‌رود استفاده از کلمه آغوش در این شعر است:
«من در همین فر دا صبح قیامت که آغوش توست/ برخواهم خواست».

گفت‌وگو با سهیل محمودی


آقای دبیر!

کتاب مرا از توقیف در بیاورید.


فرهنگ > ادبیات
- سهیل محمودی شاعر نام آشنای کشورمان معتقد است برگزار کنندگان جشنواره شعر فجر بهتر است به کتاب‌‌هایی که بی‌دلیل توقیف شده‌اند، بیاندیشند.

آذر مهاحر: چهارمین جشنواره شعر فجر سوم بهمن ماه کارش را در حالی آغاز می‌کند که نام بسیاری از شاعران نام آشنا در لیست داوران و شرکت کنندگان دیده نمی‌شود.

سهیل محمودی، عبدالجبار کاکایی، ساعد باقری، فاطمه راکعی، افشین اعلا و خیلی‌های دیگر در برگزاری این جشنواره نقشی ندارند. ضمن اینکه محمودی، کاکایی و ساعد باقری در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند با چهارمین جشنواره شعر فجر همکاری نمی‌کنند.

این بیانیه زمانی صادر شد که این شعرا از شعران جوان‌تر و شاگردان خود شنیدند که آنها از جمله اعضای داوران جشنواره شعر فجر هستند. سهیل محمودی نه تنها حضورش را در این جشنواره تکذیب کرده بلکه می‌گوید در صورت دعوت هم حاضر به همکاری با جشنواره نبوده‌است.

او در این باره به خبرآنلاین گفت:«در جشنواره‌ای که دولت به این شکل برگزار کرده ترجیح می‌دهم طرف مردم باشم و برای همراهی با آنها در برگزاری جشنواره شعر فجر نقشی نداشته باشم.»

محمودی به همراه عبدالجبار کاکایی و ساعد باقری از جمله شاعرانی هستند که چهارمین جشنواره شعر فجر را به دلیل جانبداری و مرزبندی‌ بین شاعران مردود می‌دانند و معتقدند در چهارمین جشنواره شعر فجر برخلاف اظهارات برگزارکنندگان، شعرها مورد داوری قرار نمی‌گیرند، بلکه خط فکری و اندیشه شاعران است که حضور یا حضور نداشتن هر کدام را در جشنواره تعیین می‌کند.

به گفته محمودی از دفتر جشنواره با شاگردان او تماس گرفته و با وعده حضور محمودی، باقری و کاکایی، آنها را به شرکت در جشنواره ترغیب کرده‌اند این در حالی ست که آنها این جشنواره را به دلیل برخورد سلیقه‌ای به رسمیت نمی شناسند.

سهیل محمودی در این بار می‌گوید: «من و آقای باقری و کاکایی در اطلاعیه‌مان اعلام کرده‌ایم نه تنها به این جشنواره دعوت نشده‌ایم، بلکه تحت هیچ شرایطی حاضر به همکاری با آن هم نیستیم.»

او خطاب به دبیر چهارمین جشنواره شعر فجر می‌گوید: «آقای دبیر اگر خیلی دلتان برای شعر این مملکت می‌سوزد و دلتان می‌خواهد کاری برای ادبیات بکنید، کتاب مرا که از سال گذشته در محاق مانده از توقیف وزارت ارشاد دربیاورید.»

«از شلوغی پیاده روها» عنوان کتابی است که سهیل محمودی پارسال برای دریافت مجوز نشر به وزارت ارشاد فرستاده، اما صدور مجوزش منوط به اصلاحاتی است که به اعتقاد محمودی ضرورتی ندارد.

او در این باره می‌گوید: «مثل همیشه کسی توضیح درستی درباره دلیل توقیف این کتاب نمی‌دهد و باز مثل همیشه دستمان به جایی بند نیست. نمی‌دانم چطور ممکن است بر اساس سلیقه کسانی که بیمار و کم‌مایه‌اند، برچسب غیر اخلاقی بودن به اشعار من بچسبانند. کتاب شعر من یک سال در وزارت ارشاد مانده در حالیکه هیچ دلیل قانع کننده‌ای برای غیر اخلاقی بودن آن وجود ندارد.»

از جمله مواردی که به اعتقاد مسئولان ممیزی در ارشاد، دلیل غیراخلاقی بودن اشعار سهیل محمودی در کتاب «از شلوغی پیاده روها» به شمار می‌رود استفاده از کلمه آغوش در این شعر است: «من در همین فردا صبح قیامت که آغوش توست/ برخواهم خواست».

سهیل محمودی معتقد است جشنواره شعر فجر زمانی مفید خواهد بود که کتاب‌های شعرا به خاطر برداشت‌های نادرست عده‌ای از انتشار باز نمانند.

خبر آنلاین

من به یک احساس خالی دلخوشم

من به یک احساس خالی دلخوشم
من به گل های خیالی دلخوشم
در کنار سفره اسطوره ها
من به یک ظرف سفالی دلخوشم
مثل اندوه کویر و بغض خاک
با خیال آبسالی دلخوشم
سر نهم بر بالش اندوه خویش
با همین افسرده حالی دل خوشم
در هجوم رنگ در فصل صدا
با بهار نقش قالی دلخوشم
آسمانم: حجم سرد یک قفس
با غم آسوده بالی دلخوشم
گرچه اهل این خیابان نیستم
با هوای این حوالی دلخوشم

سهیل محمودی

هیچ نظری موجود نیست: