مطا لب درج شده نظر **خراسانی ** نمی باشد.

آرشیو خراسانی

۱۳۸۸ آبان ۵, سه‌شنبه

آقاي وزير موسيقي را از اسارت و تحقير آزاد كنيد.

ثبت رديف‌هاي موسيقي ايران در يونسكو بر رفع دل‌مشغولي‌هاي اهالي موسيقي تاثير بسزايي دارد /وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به گونه‌اي رفتار مي‌كند كه گويي ما را به حساب نمي‌آورد/وزارت فرهنگ آدم خوب و مثبت مي‌خواهد ولي براي..
نايب رييس خانه موسيقي ضمن از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خواست تا هرچه زودتر به رفع دغدغه هاي هنرمندان و مهجوريت موسيقي اقدامات لازم را انجام دهد .
داريوش پير نياكان در گفت و گو با خبرنگار ايلنا در پاسخ به سئوالي مبني بر چرايي نداشتن روز ملي موسيقي در ايران و پارادوكسي كه بين احترام به موسيقي ايران در دنيا ودر داخل كشور وجود دارد؟ گفت: ما به عنوان هيات مديره خانه موسيقي روز 9 آبان را به عنوان روز ملي موسيقي به شوراي فرهنگ عمومي پيشنهاد داديم كه با موافقت آنها اين پيشنهاد به شوراي عالي انقلاب فرهنگي فرستاده شد و از آن به بعد ديگر هيچ خبري نشد.
وي دليل اين نابساماني را طرز تفكر حاكميت فرهنگي كشور دانست و بيان كرد: مسئولان فرهنگي كشور ساليان سال است كه موسيقي را كاملا طرد كرده‌اند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به گونه‌اي رفتار مي‌كند كه گويي كه ما را به حساب نمي‌آورد.
نايب رئيس خانه موسيقي خطاب به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: به ايشان مي‌گويم كه با اين موضوع كاري نمي‌توانند بكنند مگر اينكه آستين بالا زده و با كساني كه خود مي‌دانند چه كساني هستند صحبت كنند تا موسيقي از اسارت و تحقير آزاد شود.
وي خواستار تعيين شدن وضعيت حلال و حرام بودن موسيقي از ديدگاه مديران فرهنگي شد و افزود: اگر اين جريان درست تبيين نشود آقاي حسيني هم نمي‌تواند كار خاصي صورت دهد حتي اگر ديدي باز نسبت به اين جريان داشته باشد و انسان بسيار مثبتي هم باشد.
پيرنياكان در پايان گفت: آقاي حسيني (وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي)ابتدا بايد موضع خودش را به نسبت جريانات بيرون از دولت روشن كند. وزارت فرهنگ آدم خوب و مثبت مي‌خواهد ولي براي پيشبرد امور آدم خوب كافي نيست.
نايب رئيس خانه موسيقي معتقد است از نظر قوانين بين‌المللي يونسكو با ثبت يك مقوله فرهنگي مي‌تواند در حفظ و حراست از آن بكوشد.
داریوش پيرنياكان ، نوازنده و محقق موسيقي در گفت‌وگو با ايلنا ضمن اظهار اين مطلب گفت: وقتي يك مقوله‌اي در يونسكو ثبت مي‌شود از نظر فرهنگي جايگاهش تثبيت مي‌شود و جزء فرهنگ تمام ملت‌ها ثبت مي‌گردد.
وي افزود: از نظر قوانين بين‌المللي با ثبت يك مقوله در يونسكو، اين نهاد فرهنگي بين‌المللي مي‌تواند در حفظ آن دخالت كند، در حقيقت يونسكو با ثبت يك اثر يا يك مقوله آن را به يك فرهنگ هنر جهاني تبديل مي‌كند.
وي ادامه داد: يونسكو حق دارد در آثاري كه ثبت شده نظارت داشته و اجازه ندهد كه مورد هجوم قرار گرفته و از بين بروند.
پيرنياكان در مورد حمايت‌هاي يونسكو از موارد ثبتي خود توضيح داد: احتمالا اگر كسي بخواهد بر روي موسيقي رديفي ايران تحقيق كند يونسكو هم از لحاظ مادي و هم از كمك‌هاي فكري دريغ نمي‌كند.
اين مدرس موسيقي خاطر نشان كرد: ثبت رديف‌هاي موسيقي ايران در يونسكو بر رفع بسياري دل‌مشغولي‌هاي اهالي موسيقي تاثير بسزايي دارد زيرا از رديف‌دانان موسيقي ايران بر نظارت يونسكو از موسيقي رديفي ايران مطمئن هستند. اين جريان باعث روشن‌تر شدن افق‌ها و اميدوارتر شدن آنها خواهد شد.
ایلنا

هیچ نظری موجود نیست: